Suoraan sisältöön

Suomenkielinen Blender-sivusto

Blender on erittäin monipuolinen avoimen lähdekoodin 3D-ohjelmisto, jolla voi tehdä 3D-mallinnusta, animaatiota, pikku pelejä sisäänrakennetulla pelimoottorilla, fysiikkasimulaatiota ja video-editointia.Tämä upea ohjelmisto on yksi avoimien ohjelmistojen kruununjalokivistä. Ja aivan kuin kruununjalokivet ovat joillekin saavuttamattomia, aivan samoin Blender tuntuu useista kokeilijoista saavuttamattomalta. Blender koetaan hankalaksi käyttää ja monesti into lopahtaa ensimetreille.

Kurkotus kruununjalokiveen

Jotta Blenderin käyttö ei loppuisi ennen kuin se on alkanutkaan, tarvitaan tutoriaaleja aloittelijoille. Opendimension.org:in Blender-osion tarkoitus on tarjota suomenkielistä Blenderin perusmateriaalia. Blender-materiaalia on verkossa paljonkin, mutta monesti ne olettavat jo perusteiden hallinnan.

Creative Commons
(c) copyright Blender Foundation | peach.blender.org

Helpoimmaksi ja nopeimmaksi tavaksi opastaa graafisen ohjelman käyttämisessä ovat osoittautuneet video-tutoriaalit. Ensimmäiset videot menivät harjoitellessa ja ne ovat (ainakin tekniseltä) laadultaan osittain ala-arvoisia. Myöhemmin oikeat asetukset löytyivät ja videoiden (ainakin tekninen) laatu parani. Itse videot ovat editoimattomia, joten demoajan satunnaiset jäätymiset ovat mukana.

Kaikki materiaali on lisensoitu Creative Commons-lisenssin alla. Joten jos olet halukas pitämää Blender-kursseja, voit käyttää ja muokata opendimension.org:n materiaaleja tarpeen mukaan (myös kaupalliseen käyttöön).

Sivustolla on myös oma foorumi, jonka alunperin perusti Teemu Heikkilä. Foorumi on osoittautunut hyväksi ja tarpeelliseksi. Joten oletpa aloittelija tai jo guru, niin tervetuloa mukaan kysymään ja neuvomaan!

Onko Blender ammattitason ohjelma?

Ei tarvitse kuin katsoa Elephant’s Dream lyhytelokuva tai kuvia parhaillaan tekeillä olevasta Peach-animaatiosta saadakseen vastauksen: On, kun sitä käyttää Blender-ammattilainen.

Blender sopii moneen asiaan kunhan muistaa että kyseessä ei ole CAD-ohjelmisto. Sitä Blender ei ole koskaan ollut eikä se tule sitä koskaan olemaan. Mutta tämä ei tarkoita sitä, etteikö Blender sopisi esimerkiksi rakennusvisualisointiin tai tuotevisualisointiin. Päinvastoin, se sopii näihin tarkoituksiin erinomaisen hyvin.

Mutta onko se hankala käyttää?

Blenderillä on hieman hankalan ohjelman maine. Ei tämä maine ihan perusteeton ole.

Blender by TuxerEnsinnäkin, jokainen monipuolinen mallinnusohjelma on väistämättä myös monimutkainen. Ja Blender on hyvin monipuolinen. Toinen syy on Blenderin syntyhistoriassa. Se on alunperin suunniteltu talon sisäiseen käyttöön tekijöille jotka halusivat mahdollisimman tehokkaan käyttöliittymän. Tuloksena oli tehokas käyttöliittymä, joka perustui pitkälle näppäinkomentoihin ja joka oli tarkoitettu asian jo osaaville.

Ajan kuluessa käyttöliittymäkin on kehittynyt, mutta erityisen aloittelijaystävällinen se ei ole. Lähinnä ongelmana on johdonmukaisuuden puute. Toiminnot sijaitsevat hieman siellä täällä mikä tarkoittaa että päättelemällä ei Blenderin käyttöliittymä kovin pitkälle aukene. Toinen ongelma on se, että usein toimintoja ei ole dokumentoitu. Joitain toimintoja löytää vain vahingossa.

Onpa Blenderin käyttöliittymästä mitä mieltä tahansa, se ON tehokas osaavissa käsissä. Ja osaavien käsien hankinnan voi aloittaa täältä:

opendimension.org/blender

Ari Häyrinen

14 Responses to “Suomenkielinen Blender-sivusto”

  1. shovi Says:

    Ehkäpä hieman puolueellinen artikkeli, mutta aion silti ottaa ohjelman pikatestiin. Vain pikaiseen testiin sen vuoksi, etten ole mikään 3D -osaaja.

  2. pontvil Says:

    Kiitos! Sait ainakin minut kokeilemaan. Hyvä ohje juuri aloittelijoille on puuttunut.

  3. Timo Jyrinki Says:

    Wikikirjastossa on myös, tosin aika aluillaan oleva Blender-opas:

    http://fi.wikibooks.org/wiki/Blender_3D

    Voisi olla löydettävyyden ja yhteistyön kannalta hienoa, että materiaali olisi wikissä. Etenkin kun lähtökohta on noin hieno mitä opendimensionissa on, tuosta voisi tulla ajan myötä melko timanttinen opus. Teoksen siirtäminen Wikikirjastoon toki olisi kohtuullinen työrupeama, mutta kertaluonteinen.

  4. Ari Häyrinen Says:

    Kiitos palautteesta!

    Syy miksi en ole tehnyt materiaaleja wikiin on se että käytän materiaaleja silloin tällöin opetuksessa ja haluan siksi pitää täyden kontrollin materiaaliin. Mutta kuten tuossa mainitsinkin, materiaalia voi vapaasti kopioida ja muokata.

    En myöskään usko että ajatus “kaikki yhdessä paikassa samalla tavalla” on erityisen hyvä oppimateriaalien kohdalla. On paljon erilaisia oppijoita ja erilaisia tapoja tehdä materiaaleja. Mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi toiselle. Ilahdun aina kun löydän useamman kuin yhden tutoriaalin samasta asiasta, jolloin ne ikään kuin tukevat toisiaan.

  5. Happosade Says:

    Eipä mikään ohjelma loppujenlopuksi ole looginen, koska loogisuus on suhteellista. Joten turha siitä on syyttää. Jos ei osaa, niin ei onnistu.

  6. majatalo Says:

    Jep kokeiltu on jo satunnaisesti 2005 vuodesta alkaen. Luojan kiitos suomenkielisestä sivusta.

    Lontoon kielisellä forumilla on hyvin ohjeita, malleja ynm.
    http://blenderartists.org/forum/

    Itse törmäsin sattumalta tähän softaan.
    Kolme asiaa mitä itse arvostin kokeillessa ohjelmaa
    1. Ilmainen, open source
    2. toimii linuix:ssa
    3. tukea löytyy: hyviä perus tutoriaaleja, tuolla yllä olevalla forumilla on avuliasta porukkaa ja paljon kesken eräisiä projekteja, malleja ynm joita pystyy lataamaa ja opettelemaan niistä.

  7. Hookki Says:

    Blender kommuuni julkaisee myös omaa epävirallista nettilehteä, joka löytyy osoitteesta: http://www.blenderart.org

    Sisältää erittäin laadukkaita tutoriaaleja.

  8. Fri13 Says:

    Kaikkien ohjelmien käytön aloittaminen on hankalaa, eri asteittain tosin. Kysymys on vain omista taidoista että tietää mitä haluaa ja mitä osaa.

    Alussa Blender vaikuttaa hyvin vaikealta, kuten kaikki 3D ohjelmat. Mutta sitten kun oppii itse ne perusteet mitä pitää saada aikaiseksi ja oppii miten muokata Blenderin käyttöliittymää, siitä saa omanlaisensa ja tällöin sen käyttö nousee muiden 3D ohjelmien ohitse jotka yrittävät pakottaa käyttämään yhtä ja samaa.

    Blender on äärimmäisen helppo käyttää, vaikeampi oppia.
    Aivan kuten GIMP, äärimmäisen erinomainen käyttöliittymä ja helppo käyttää ja jopa helppo oppia mutta moni on jo tottunut johonkin PS kaltaiseen joka on aika hirvitys. Onneksi siihen Adobe tekee muutoksia ja pyrkii GIMP suuntaan.

    Blenderin eräs erinomainen ominaisuus on että kun tiedoston tallentaa, samalla tallennetaan käyttöliittymän asetukset mukaan. Tällöin voi käyttää eri vaiheissa eri käyttöliittymää ja eri projekteissa vielä omaansa. Eli ohjelma sopeutuu siihen työhön mitä käyttäjä tekee eikä ole käyttäjän edessä.

    Varmaan kaikki Blenderin käyttäjät haluaisivat luoda sellaisia 3D mallinnuksia kuin näkee paljon internetissä. Mutta moni ei muista että kyseessä on käyttäjien useiden vuosien oppiminen monessa ohjelmassa tai yhdessä tietyssä ja he tietävät ongelmat mitä välttää ja niihin aloittelijat kompastuvat heti välitttömästi jos eivät käy läpi opetustiedostoja ja videoita ja siitä huolimatta aloittelevalla (minkä tahansa ohjelman) on kivinen tie aluksi.

  9. Ubuntu-blogi » Arkisto » Linux, avoimuus ja elokuvat Says:

    […] Aikaisemmin mainitun Blender-animaattorin ympärille on kehittynyt myös kotimainen käyttäjäyhteisö joka tarjoaa suomenkielisiä oppaita käyttöön. Lisää tästä voit lukea lisää aikaisemmin julkaistusta Blender- artikkelista. […]

  10. rahelosm Says:

    Luin artikkelin ja olen yhdestä olennaisesta kohdasta puhtaasti eri mieltä.
    “Blender sopii moneen asiaan kunhan muistaa että kyseessä ei ole CAD-ohjelmisto. Sitä Blender ei ole koskaan ollut eikä se tule sitä koskaan olemaan.”

    Tämä väite ei ole totta, vaan kysymys on ainoastaan mielikuvituksesta ja skriptaustaidosta. Blenderin SAA toimimaan kuin Cad ohjelmisto, siinä on ehdottomasti riittävät rajapinnat tämän aikaan saamiseksi. Mutta Blenderissä EI ole valmiina itsessään CAD käyttöliittymää. Ainakaan vielä.

    Ei koskaan sanaa ei kannata käyttää sellaisessa yhteydessä, missä kyseessä on erittäin tehokkaasti skripitattavasta ohjelmistosta.

  11. justus Says:

    Käyttäjiä olisi varmaan täällä suomessa tuhansia enemmän, kun vain joku osaava koodari ymmärtäisi kääntää ohjelman käyttöliittymän suomeksi. Ja miksi luulen niin, koska kaikki suomalaiset eivät todellakaan osaa englannin kieltä. Tässä asiassa minusta on suomalaisilla häpeämisen paikka!

  12. Johanna Says:

    ONNEKSI käyttöliittymää ei ole suomennettu. Millä ajattelit googlettaa apua ongelmatilanteissa, jos et tiedä painikkeiden/toimintojen nimiä englanniksi?

    Parempi vain, että opettelet alan termit englanniksi. Niistä on todella paljon enemmän hyötyä kuin suomenkielisistä kömpelöistä vastineistaan.

  13. Vesku Says:

    Minulla on ollut AutoCad työkaluna yli 25 vuotta ja nyt olen ottamassa Blenderiä “haltuun”. Ohjelma on aivan mainio ja sisäisesti looginen, niissä töissä mihin se on tarkoitettu. Yhteinen piirre mainituilla ohjelmilla on niiden käyttötapa – vasemmalla kädellä annetaan muutaman kirjaimen komentoja ja oikeassa kädessä on hiiri jolla tehdään osoittimen hommat. Molemmat ohjelmat ovat helposti räätälöitävissä ja niihin löytyy paljon kolmannen osapuolen liitännäisiä – ja myös tutoriaaleja. Kummankaan ohjelman suomentamisessa ei ole järjen hiventä !

    Eri ohjelmia on hyvä käyttää niissä tehtävissä joissa ne ovat parhaimmillan. AutoCad on loistava työkalu mittatarkan geometrian luontiin mutta animointiin siitä ei ole ja renderointikin on korkeintaan välttävää.
    Blender on havaintojeni mukaan parhaimmillaan animoinnissa ja hyvä myös pehmeälinjaisten kappaleiden (veistosten) muokkauksessa. Ohjelmaan ja ohjelmasta on helppo siirtää tietoa muualla käsiteltäväksi. Renderointi on kuhtuullista, mutta paremman jäljen aikaansaamiseksi käytän mahdollisuuksien mukaan PovRay renderointia, jonka voi liittää Blenderiin.
    Videoeditorina käytän KdenLive:ä, koska se on ainakin tällä hetkellä kehittyneempi, kuin blenderin vastaava.

    Blender on mainion oloinen, monipuolinen ja vakaa ohjelma, jolla on edessään vielä suuri tulevaisuus.

  14. matti Says:

    Hei, tarvitsisin alkuopastusta blenderin käyttöön. Minulla on 3D-malli josta haluaisin muuttaa yhden pienen osan läpinäkyvyyttä. Olisiko missään saatavilla blenderin alkeiden tietoja ?

Leave a Reply